Så kan nya kilometerskatten utformas i Sverige

Opinionen för en kilometerskatt har i vissa politiska sammanhang blivit allt starkare, och en nyliga undersökning visar att allt fler ser en sådan skatt som en mer rättvis beskattning av den enskildes bilanvändande.

Själva syftet med en kilometerskatt skulle också bidra till att minska de onödiga resorna och i vissa fall också uppmuntra användandet av kollektivtrafik, cykel, eller samåkning.

Nu finns ett konkret förslag utformat kring en kilometerskatt som ska ge så rättvisa förutsättningar som möjligt. Ett förhållande mellan fordonsvikt, körsträcka och utsläpp kommer beaktas. Inte helt olikt dagens fordonsskatt.

Förslaget kring fordonsskatt utgår från ett grundbelopp, motsvarande fordonets vikt där kostnaden är 1 krona per 1 kg per år i grundavgift. En bil som väger 1500 kg får då betala 1500 kronor i grundavgift per år.

Som en rörlig kostnad tillkommer därefter en körsträckan som alltid, oavsett drivmedel alltid har en grundavgift på 0,10 kronor per kilometer. Tillkommer på den gör sedan ett koldioxidbelopp på 0,30 kronor per 100 gram koldioxid per kilometer för diesel respektive 0,25 kronor för bensin.

Kostnadsexempel, med en årlig körsträcka på 1500 mil

I rapporten står det att läsa: ”Införandet av kilometerskatt är en nödvändig åtgärd för att främja en mer hållbar och miljövänlig fordonsanvändning. Genom att beskatta bilanvändningen utifrån den faktiska körsträckan kan vi skapa incitament för att minska bilberoendet och övergå till mer miljövänliga transportalternativ”.

Det finns idag dock ingen politisk majoritet för att förslaget ska gå igenom. Men i det fall där opinionen vänder, så finns det nu ett färdigt förslag att tillämpa.

Exit mobile version