Elbilsförsäljningen ökar – men EU-marknaden står stilla i augusti

Pressbild: Volkswagen.

Nyregistreringarna av nya bilar i EU backade marginellt under årets första åtta månader. Fram till och med augusti 2025 registrerades totalt 0,1 procent färre bilar jämfört med samma period i fjol. Samtidigt fortsätter elektrifieringen av bilflottan att ta fart. Det visar en sammanställning av Jato Dynamics.

Elbilar stod för 15,8 procent av nybilsmarknaden, motsvarande drygt 1,13 miljoner registreringar. Det är en tydlig ökning från 12,6 procent samma tid förra året. Störst framgång sågs i Tyskland, där registreringarna steg med hela 39 procent. I Frankrike minskade däremot antalet elbilar totalt sett med 2 procent, även om augusti månad visade på en stark ökning.

Hybridbilar är fortsatt det populäraste valet bland EU:s bilköpare. Med närmare 2,5 miljoner registreringar motsvarar de 34,7 procent av marknaden. Plug-in-hybrider tar också mark och står nu för 8,8 procent – en rejäl ökning från 6,9 procent förra året.

För bensin- och dieselbilar är utvecklingen den motsatta. Bensinbilar minskade med nästan 20 procent och står nu för 28,1 procent av marknaden. Dieselandelen föll till 9,4 procent efter en nedgång på 25,7 procent.

Märken som går bäst – och sämst

Bland bilmärkena toppar Volkswagen listan i augusti 2025 med 87 322 registrerade bilar, en ökning med drygt 5 procent mot förra året. Toyota ligger tvåa, men minskade något jämfört med i fjol. Störst lyft hade kinesiska BYD, som mer än tredubblade sina registreringar, samt Cupra och Alfa Romeo som båda växte kraftigt.

På den svagare sidan hittar vi bland annat Tesla, som tappade 22,5 procent, samt Volvo Cars som backade 21 procent. Största raset stod dock Jaguar för, med endast 25 registreringar – en minskning på hela 97 procent.

Här är listan över de största vinnarna och förlorarna på EU-marknaden i augusti:

BilmärkeMarknadsandel augusti 2025Antal augusti 2025Antal augusti 2024Förändring
Volkswagen11%87,32282,8805.40%
Toyota7%55,53555,825-0.50%
Skoda6.6%52,24650,1014.30%
BMW6.4%50,62547,6416.30%
Mercedes-Benz5.6%44,22543,6271.40%
Audi5.2%41,33542,353-2.40%
Renault4.8%37,84035,6816.10%
Hyundai4.7%37,41132,86613.80%
Dacia4.7%36,93634,0688.40%
Peugeot4.2%33,61736,008-6.60%
Kia4%31,51233,850-6.90%
Ford3.3%25,93026,294-1.40%
Opel/Vauxhall3.1%24,64425,957-5.10%
Citroen2.6%20,87115,53434.40%
Cupra2.4%19,35412,31957.10%
Volvo Cars2%16,10120,445-21%
SAIC Motor2%16,00011,07145%
Tesla1.9%14,83119,136-22.50%
Fiat1.9%14,68913,6307.80%
Seat1.7%13,47816,149-16.50%
Nissan1.5%11,83212,174-2.80%
BYD1.4%11,4553,629215.70%
Mini1.4%10,7777,47144.30%
Suzuki1.3%10,20111,923-14.40%
Mazda1%7,6389,843-22.40%
Jeep0.9%7,0517,201-2.10%
Land Rover0.9%6,8036,3088%
Porsche0.6%4,7184,809-1.90%
Honda0.5%4,2364,604-8%
Lexus0.5%4,1424,769-13.10%
Alfa Romeo0.4%2,9771,83562%
Mitsubishi0.3%2,1573,139-31.30%
DS0.2%1,4241,946-26.80%
Alpine0.1%552142288.70%
Lancia/Chrysler0.1%5071,381-63.30%
Jaguar0%25926-97.30%

Exit mobile version