Stockholm låter cyklister cykla mot rött

Fotograf: Aleks Magnusson

Stockholm vill göra det enklare att välja cykeln framför bilen. I stadens budget för 2026 presenterar det rödgröna styret flera nya satsningar på cykeltrafiken. Bland annat genom att införa en ”grön våg” på minst fem större cykelstråk. Det innebär att trafikljusen programmeras så att cyklister får längre sammanhängande grönt ljus.

– Vi vill skapa en gräddfil för stadens cyklister. Målet är att sänka klimatutsläppen och skapa trevligare gator för stockholmarna. Då behöver vi göra det enklare att välja bort bilen, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Under våren planerar staden även att testa en annan förändring. Nämligen att låta cyklister svänga höger vid rött ljus, med väjningsplikt.

I flera länder är detta redan tillåtet, men i Sverige är juridiken oklar. Transportstyrelsen anser att det bryter mot internationella regler medan Trafikverket gör en annan tolkning.

Stockholm väljer nu att pröva frågan i praktiken.

– Många rödljus som styr biltrafiken är egentligen helt meningslösa för cyklister. Högersväng mot rött skulle ge ett jämnare flöde med färre onödiga stopp, säger Strömgren.

Stockholm har tidigare drivit igenom cykling mot enkelriktat, trots motstånd från myndigheter. Striden om stadens planerade miljözon i city pågår fortfarande.

Samtidigt förstärks stadens rullande cykeljour som snabbt ska kunna åtgärda hinder på cykelbanor.

– Det betyder att vi fortare kan sopa upp glas, rensa bort löv eller laga enklare potthål. Därmed blir det säkrare att både cykla och promenera i Stockholm, avslutar Strömgren.

Exit mobile version