Audi har traditionellt sett varit tydliga med sina modellnamn. Modellerna A4 och A6 har funnits som sedan och Avant, medan A5 och A7 har fungerat som coupéer däremellan.
Med elbilarnas intåg förväntades det att Audi skulle behålla denna struktur och helt enkelt lägga till ”e-tron” i slutet på de eldrivna modellerna. Men nu står det klart att Audi gör en justering i sitt utbud och låter A5 representera de fossildrivna bilarna.
Enbart Avant i Sverige
För den svenska marknaden, där kombimodeller är mycket populära, är det glädjande att nya A5 kommer att erbjudas som Avant. Till en början kommer modellen endast att finnas tillgänglig som kombi här i Sverige.
Inredning från Q6
Interiören i nya A5 har hämtats från Audi Q6, och det verkar som att denna design kommer att vara standard i Audis framtida modeller. Förarens display består av en stor, bred skärm, och det finns även en extra skärm för passageraren som tillval. De traditionella knapparna har ersatts med moderna touchfunktioner.
Mildhybrid och Motoralternativ
A5 kommer att erbjudas som mildhybrid och den första versionen är en dieselmotor med 204 hästkrafter. Även om det inte är en laddhybrid, ger mildhybridsystemet en extra kraftboost på 24 hästkrafter och möjligheten att parkera utan att förbränningsmotorn är igång.
På andra marknader kommer en mindre bensinmotor med 150 hästkrafter och en S5-modell med en 3,0-liters V6-motor som levererar 270 kW eller 367 hästkrafter.
Pris och Tillgänglighet
Några svenska priser är ännu inte fastställda men kommer att meddelas under hösten. I Tyskland börjar priserna för den lilla bensinmotorn, som alltså inte kommer att erbjudas i Sverige, från 45 200 euro. Vi kan förvänta oss att en diesel-Avant med viss utrustning kommer att kosta närmare 600 000 kronor, med tanke på att den billigaste versionen av den nuvarande generationen kostar 560 000 kronor.
Med dessa uppdateringar fortsätter Audi att anpassa sitt utbud för att möta efterfrågan och marknadstrender, särskilt i länder där kombimodeller är särskilt eftertraktade.
Rikard
augusti 7, 2024 at 6:03 e m
Hej, tråkigt man prioriterar bort sedanmodellen, så de inget glädjande tycker jag