Hej, vad letar du efter?

Ny bil

Audi introducerar nya A5 Avant i Sverige

Audi har traditionellt sett varit tydliga med sina modellnamn. Modellerna A4 och A6 har funnits som sedan och Avant, medan A5 och A7 har fungerat som coupéer däremellan.

Med elbilarnas intåg förväntades det att Audi skulle behålla denna struktur och helt enkelt lägga till ”e-tron” i slutet på de eldrivna modellerna. Men nu står det klart att Audi gör en justering i sitt utbud och låter A5 representera de fossildrivna bilarna.

Enbart Avant i Sverige

För den svenska marknaden, där kombimodeller är mycket populära, är det glädjande att nya A5 kommer att erbjudas som Avant. Till en början kommer modellen endast att finnas tillgänglig som kombi här i Sverige.

Inredning från Q6

Interiören i nya A5 har hämtats från Audi Q6, och det verkar som att denna design kommer att vara standard i Audis framtida modeller. Förarens display består av en stor, bred skärm, och det finns även en extra skärm för passageraren som tillval. De traditionella knapparna har ersatts med moderna touchfunktioner.

Mildhybrid och Motoralternativ

A5 kommer att erbjudas som mildhybrid och den första versionen är en dieselmotor med 204 hästkrafter. Även om det inte är en laddhybrid, ger mildhybridsystemet en extra kraftboost på 24 hästkrafter och möjligheten att parkera utan att förbränningsmotorn är igång.

På andra marknader kommer en mindre bensinmotor med 150 hästkrafter och en S5-modell med en 3,0-liters V6-motor som levererar 270 kW eller 367 hästkrafter.

Annons. Artikeln fortsätter efter annonsen.

Pris och Tillgänglighet

Några svenska priser är ännu inte fastställda men kommer att meddelas under hösten. I Tyskland börjar priserna för den lilla bensinmotorn, som alltså inte kommer att erbjudas i Sverige, från 45 200 euro. Vi kan förvänta oss att en diesel-Avant med viss utrustning kommer att kosta närmare 600 000 kronor, med tanke på att den billigaste versionen av den nuvarande generationen kostar 560 000 kronor.

Med dessa uppdateringar fortsätter Audi att anpassa sitt utbud för att möta efterfrågan och marknadstrender, särskilt i länder där kombimodeller är särskilt eftertraktade.

Skriven av

Richard har ett stort bilintresse och gillar det som är utöver det vanliga – något som han gärna lyfter fram i sitt val av artiklar. Han har bevakat branschen i snart 10 år.

1 Comment

1 Comments

  1. Rikard

    augusti 7, 2024 at 6:03 e m

    Hej, tråkigt man prioriterar bort sedanmodellen, så de inget glädjande tycker jag

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mest lästa

Senaste nytt

Krönika

De tre bokstäverna ELV får motorentusiaster att drömma mardrömmar. Det betyder End of Vehicle Life (Slutet på en bils liv). Det är EU:s förordning...

Skandal

En man i Norge var villig att gå långt för att slippa betala sin p-bot. En onsdagseftermiddag i mars parkerade han sin elbil på...

Nyheter

Carlos Tavares som varit chef för biljätten Stellantis och 14 bilmärken avgår inatt med omedelbar verkan. Det meddelades via ett uttalande från koncernen. –...

Facebook

Du kanske också gillar

Fräckt

Japans bilkultur är mångsidig men en nich sticker ut. Här finns det en kultur som älskar Volvo 240. Det handlar däremot inte om några...

Trafik

Nya kravet. Från och med halvårsskiftet måste alla nya bilar vara utrusade med en så kallad Event Data Recorder (EDR). Det som vi också...

Fräckt

David Gunnars från Rättvik plockade hem titeln Sveriges snyggaste bil på Custom Motor Show i helgen. Hans bil är en Chevrolet Corvair från 1962...

Livsstil

Arnold från Youtube-kanalen AutoMotorSport har intervjuat Ronny Svensson, VD på Tjänstebilsfakta som är expert på tjänstebilar. Han talar bland annat om att det är...

Annons