Hej, vad letar du efter?

Fräckt

Bensinen kan snart kosta 40kr/liter

En nyligen bekräftad EU-avgift väcker oro bland svenska bilister och förespråkare för lägre bränslepriser då den förväntas höja priset på bensin och diesel till nya rekordnivåer. Regeringen har avslöjat att de nya avgifterna för utsläppsrätter i det andra systemet för handel med utsläpp (ETS2) kommer att träda i kraft från och med 2027. Denna utveckling har fått opinionsbildare att varna för potentiellt drastiska konsekvenser.

Peder Blohm Bokenhielm, talesperson för Bränsleupproret, uttrycker oro över situationen och pekar på möten med bränslebranschens representanter som förutspår en upp till 40 kronors ökning per liter bränsle.

Detta kommer efter en tidigare sänkning av reduktionsplikten i Sverige till EU:s miniminivå på sex procent vid årsskiftet. Effekten av detta åtgärd var en sänkning av dieselpriset med över fyra kronor per liter vid pumpen. Även om Riksrevisionen har konstaterat att reduktionsplikten var ogenomförbar, men kritiker hävdar att detta beslut kommer att försvåra Sveriges möjligheter att uppnå sina klimatmål. Trots detta är de över en halv miljon medlemmarna i Bränsleupproret nöjda med att ha påverkat politiken och lyckats stoppa den kostsamma inblandningen av biobränslen.

Peder Blohm Bokenhielm betonar Bränsleupprorets tidigare varningar om effekterna av reduktionsplikten och dess påverkan på bränslepriserna i Sverige. Nu, med Sveriges anpassning till internationella standarder, visar Bränsleupprorets opinionsarbete sin effekt med nästan 600 000 medlemmar på Facebook.

Annons. Artikeln fortsätter efter annonsen.

Trots den tillfälliga glädjen över sänkta bränslepriser, finns det en oro inom den stora gräsrotsrörelsen för vad framtiden har att erbjuda. En okänd EU-regel som planeras att träda i kraft i Sverige från och med 2027 får Bränsleupprorets medlemmar att oroa sig på nytt. Det handlar om införandet av EU:s nya utsläppshandelssystem, ETS2, som förväntas påverka bilister, åkerier, bostäder och andra sektorer genom utsläppsavgifter som läggs ovanpå bränslepriserna. Intäkterna från dessa avgifter kommer att gå till en stor klimatfond inom EU.

Skriven av

Richard har ett stort bilintresse och gillar det som är utöver det vanliga – något som han gärna lyfter fram i sitt val av artiklar. Han har bevakat branschen i snart 10 år.

1 Comment

1 Comments

  1. Alan

    mars 29, 2024 at 8:43 f m

    Åter detta jävla EU hittar bara på en massa skit !!
    Swexit !!!

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste nytt

Trafik

En ny studie från Karlstads universitet, genomförd i samarbete med Chalmers industriteknik, visar att Sverige har en betydligt högre andel påbackningsolyckor än länder som...

Trafik

Snart kan vi lämna plånboken hemma när vi kör bil. Med allt i mobilen, nu också körkortet, kan många se fram emot ett enklare...

Fräckt

Det finns kvalitet och så finns det kvalitet när det kommer till bilar. Av de mer än en halv miljon Volvo 240 som sålts...

Facebook

Du kanske också gillar

Trafik

Nya kravet. Från och med halvårsskiftet måste alla nya bilar vara utrusade med en så kallad Event Data Recorder (EDR). Det som vi också...

Livsstil

Arnold från Youtube-kanalen AutoMotorSport har intervjuat Ronny Svensson, VD på Tjänstebilsfakta som är expert på tjänstebilar. Han talar bland annat om att det är...

Fräckt

Japans bilkultur är mångsidig men en nich sticker ut. Här finns det en kultur som älskar Volvo 240. Det handlar däremot inte om några...

Fräckt

David Gunnars från Rättvik plockade hem titeln Sveriges snyggaste bil på Custom Motor Show i helgen. Hans bil är en Chevrolet Corvair från 1962...

Annons