Hej, vad letar du efter?

Trafik

Bilar blir för breda, monster-SUV:arna tar över

Inte en så bred bil faktiskt.

Nya bilar i Europa blir i genomsnitt 1 cm bredare varannan år, enligt forskning från Transport & Environment (T&E). Trenden förväntas fortsätta på grund av ökande försäljning av SUV:er – om inte lagstiftare agerar.

Redan nu är hälften av alla de nya bilarna för breda för minimiparkering på gatorna i många länder. Paris kan bli den första stora europeiska huvudstaden att ta itu med denna trend om medborgarna godkänner högre parkeringsavgifter för SUV:er i en folkomröstning nästa månad.

T&E:s forskning visar att genomsnittsbredden på nya bilar ökade till 180,3 cm under första halvåret 2023, från 177,8 cm år 2018. Data från ICCT bekräftar samma trend under de två decennierna fram till 2020. Nya bilar i EU omfattas av samma maximala breddgräns, 255 cm, som bussar och lastbilar.

T&E säger att om inte breddgränsen för bilar i EU ses över och städer inför högre parkeringsavgifter kommer stora SUV:er och pickup-trucks att fortsätta att expandera till gränsen avsedd för lastbilar.

Annons. Artikeln fortsätter efter annonsen.

– Bilar har blivit bredare i årtionden och den trenden kommer att fortsätta tills vi sätter en strängare gräns. För närvarande tillåter lagen nya bilar att vara lika breda som lastbilar. Resultatet har blivit stora SUV:er och amerikanska pickup-trucks som parkerar på trottoarerna och utsätter fotgängare, cyklister och alla andra på vägen för fara, säger James Nix, fordonspolicyansvarig på T&E.

Bland de 100 bästsäljande modellerna år 2023 var 52 % av fordonen för breda för minimiparkering på gatorna (180 cm) i stora städer som London, Paris och Rom, visar forskningen också. Offentlig parkering är nu mycket trång även för genomsnittliga nya bilar (180 cm breda), medan stora lyx-SUV:er inte längre får plats.

De bredaste lyx-SUV:arna mäter cirka 200 cm i bredd, vilket lämnar för lite utrymme för bilpassagerarna att komma in och ut ur fordonen på typiska offentliga parkeringsplatser (240 cm). Tillväxten i storlek är mycket märkbar bland stora lyx-SUV:er: i de mest utbredda fallen växte Land Rover Defender med 20,6 cm och Mercedes X5 med 6 cm på bara sex år.

– Monster-SUV:er utgör ett hot mot stadens struktur. Om vi inte agerar nu kommer mer och mer av vårt dyrbara offentliga utrymme att tas bort från människor av allt större bilar – detta är inte den renare, ljusare och grönare framtid som medborgarna vill ha, säger Barbara Stoll, direktör för Clean Cities Campaign.

Annons. Artikeln fortsätter efter annonsen.
Skriven av

Frilansande projektledare och rådgivare. Har bevakat branschen i över åtta år, med ett tydligt fokus på framtidens teknik.

Klicka för att kommentera

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste nytt

Trafik

En ny studie från Karlstads universitet, genomförd i samarbete med Chalmers industriteknik, visar att Sverige har en betydligt högre andel påbackningsolyckor än länder som...

Trafik

Snart kan vi lämna plånboken hemma när vi kör bil. Med allt i mobilen, nu också körkortet, kan många se fram emot ett enklare...

Fräckt

Det finns kvalitet och så finns det kvalitet när det kommer till bilar. Av de mer än en halv miljon Volvo 240 som sålts...

Facebook

Du kanske också gillar

Trafik

Nya kravet. Från och med halvårsskiftet måste alla nya bilar vara utrusade med en så kallad Event Data Recorder (EDR). Det som vi också...

Livsstil

Arnold från Youtube-kanalen AutoMotorSport har intervjuat Ronny Svensson, VD på Tjänstebilsfakta som är expert på tjänstebilar. Han talar bland annat om att det är...

Fräckt

Japans bilkultur är mångsidig men en nich sticker ut. Här finns det en kultur som älskar Volvo 240. Det handlar däremot inte om några...

Fräckt

David Gunnars från Rättvik plockade hem titeln Sveriges snyggaste bil på Custom Motor Show i helgen. Hans bil är en Chevrolet Corvair från 1962...

Annons