Nya bilar i Europa blir i genomsnitt 1 cm bredare varannan år, enligt forskning från Transport & Environment (T&E). Trenden förväntas fortsätta på grund av ökande försäljning av SUV:er – om inte lagstiftare agerar.
Redan nu är hälften av alla de nya bilarna för breda för minimiparkering på gatorna i många länder. Paris kan bli den första stora europeiska huvudstaden att ta itu med denna trend om medborgarna godkänner högre parkeringsavgifter för SUV:er i en folkomröstning nästa månad.
T&E:s forskning visar att genomsnittsbredden på nya bilar ökade till 180,3 cm under första halvåret 2023, från 177,8 cm år 2018. Data från ICCT bekräftar samma trend under de två decennierna fram till 2020. Nya bilar i EU omfattas av samma maximala breddgräns, 255 cm, som bussar och lastbilar.
T&E säger att om inte breddgränsen för bilar i EU ses över och städer inför högre parkeringsavgifter kommer stora SUV:er och pickup-trucks att fortsätta att expandera till gränsen avsedd för lastbilar.
– Bilar har blivit bredare i årtionden och den trenden kommer att fortsätta tills vi sätter en strängare gräns. För närvarande tillåter lagen nya bilar att vara lika breda som lastbilar. Resultatet har blivit stora SUV:er och amerikanska pickup-trucks som parkerar på trottoarerna och utsätter fotgängare, cyklister och alla andra på vägen för fara, säger James Nix, fordonspolicyansvarig på T&E.
Bland de 100 bästsäljande modellerna år 2023 var 52 % av fordonen för breda för minimiparkering på gatorna (180 cm) i stora städer som London, Paris och Rom, visar forskningen också. Offentlig parkering är nu mycket trång även för genomsnittliga nya bilar (180 cm breda), medan stora lyx-SUV:er inte längre får plats.
De bredaste lyx-SUV:arna mäter cirka 200 cm i bredd, vilket lämnar för lite utrymme för bilpassagerarna att komma in och ut ur fordonen på typiska offentliga parkeringsplatser (240 cm). Tillväxten i storlek är mycket märkbar bland stora lyx-SUV:er: i de mest utbredda fallen växte Land Rover Defender med 20,6 cm och Mercedes X5 med 6 cm på bara sex år.
– Monster-SUV:er utgör ett hot mot stadens struktur. Om vi inte agerar nu kommer mer och mer av vårt dyrbara offentliga utrymme att tas bort från människor av allt större bilar – detta är inte den renare, ljusare och grönare framtid som medborgarna vill ha, säger Barbara Stoll, direktör för Clean Cities Campaign.