Regeringen ställer nu in siktet på en betydande höjning av reduktionsplikten för att säkerställa att Sverige når sitt mål om nettonollutsläpp senast år 2045, enligt källor som rapporterat till DN. Denna förändring förväntas leda till avsevärt högre bränslepriser.
Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) har betonat att höjningen av reduktionsplikten grundar sig på beräkningsmodellen för reduktionsplikt.
– Det bygger på beräkningsmodellen för reduktionsplikt – ja. Men det är inte ett antagande om höjd reduktionsplikt, svarar Pourmokhtari på frågor från DN.
Det är DN som har kommit över uppgifter om bakomliggande statistik som ger stöd åt scenariot med en kraftig höjning av reduktionsplikten. En höjd reduktionsplikt skulle innebära en ökad andel biodrivmedel i både bensin och diesel.
Historiskt har en sänkning av reduktionsplikten varit central för Tidöpartierna. Men de nya uppgifterna tyder på att regeringen nu planerar att höja reduktionsplikten för diesel med 21 procent och för bensin med 7 procent. Dessa nya nivåer skulle kunna hamna på 26,9 procent för diesel och 14,4 procent för bensin för att uppnå klimatmålen.
Enligt regeringens nya plan förväntas dieselpriset öka med cirka 3,50 kronor per liter med dagens prisnivåer, medan bensinpriset förväntas stiga med över 1 krona per liter. Under året kommer en utredning att genomföras för att fastställa vilka ekonomiska styrmedel som bäst lämpar sig för att nå klimatmålen.