Sociala medier

Hej, vad letar du efter?

Skandal

Då höjs bensinpriserna med en käftsmäll – regeringen mörkar

Regeringen lutar sig mot EU för att nå klimatmålen. Regeringen och SD har kommit överens om att reduktionsplikten ska öka från 6 till 10 procent. Samtidigt valde de att fullt ut implementera handelssystemet ETS2.

Det tvingar bränsleleverantörerna som verkar i EU att inte sälja mer bränsle än EU:s ramar tillåter. Men ingen kommer att sälja mindre bränsle än efterfrågan. Därför kommer raffinaderier att blanda in allt mer biodrivmedel. Men det är så klart dyrt

Lösningen blir också handelns med utsläppsrätter. Systemet kommer rullas ut i Sverige 2027 och rättvist nog blir det konsumenterna som kommer att få betala för ETS2. Enligt en uträkning från Konjunkturinstitutet kommer ETS2 att slå mot svenska hushåll som väljer att fortsätta köra bensin- eller dieselbilar.

Det finns också två scenarier, ett lägre och ett högre pris. Enligt uträkningarna kommer utgifterna för ett genomsnittligt hushåll som har en bensin- eller dieselbil öka med 1 700 kronor per år från 2027 då ETS2 införs.

Annons. Artikeln fortsätter efter annonsen.

– Det är det lägre sceneriet. Det högre sceneriet visar en ökning om 4 200 kronor per år, uppger institutet för GP.

Den värsta smockan kommer drabba barnfamiljer utanför storstäderna. Barnfamiljernas nota för ETS2 kan landa på 2 700 per år, eller enligt det värsta sceneriet 6 800 kronor.

– Vi har sagt det här hela tiden. Det man gjort nu är att ha dragit ner på reduktionsplikten kraftigt och nu när ETS2 kommer blir det ett hopp upp i kostnaderna, säger Daniel Helldén är språkrör i Miljöpartiet.

– Det här är ju regeringen i ett nötskal. De mörkar vad som faktiskt är på väg. Och då ska vi ändå betänka att Romina Pourmokhtari har stått på en presskonferens och pratat om att hon var med och snodde ihop den här dealen i EU. Men man talar inte om vad den innebär. I stället får hon det att låta som att bränslepriserna kan vara låga, samtidigt som vi klarar klimatmålen. Så är det inte. Nu kommer vi att få en käftsmäll när det här går igång 2027, fortsätter Daniel Helldén.

Annons. Artikeln fortsätter efter annonsen.
Skriven av

Richard har ett stort bilintresse och gillar det som är utöver det vanliga – något som han gärna lyfter fram i sitt val av artiklar. Han har bevakat branschen i snart 10 år.

Klicka för att kommentera

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste nytt

Fräckt

T-engineering baserat i Trollhättan har inlett ett strategiskt partnerskap med AC Cars. Det innebär att bilmodellerna AC Cobra GT Roadster och GT Coupe kommer...

Skandal

En verkstad i Stockholm vägrade att ge garanti efter att ha bytt ut en koppling för 50 000 kronor. När kunden återvände anklagades han...

Ny bil

Inför det kommande modellåret ger Volvo sin bästsäljande bilmodell XC60 en rejäl uppfräschning. Det blir uppdateringar av användarupplevelsen, designen och komforten samt ett snabbare...

Facebook

Du kanske också gillar

Fräckt

Japans bilkultur är mångsidig men en nich sticker ut. Här finns det en kultur som älskar Volvo 240. Det handlar däremot inte om några...

Fräckt

David Gunnars från Rättvik plockade hem titeln Sveriges snyggaste bil på Custom Motor Show i helgen. Hans bil är en Chevrolet Corvair från 1962...

Fräckt

Det är en stor skillnad mellan hur många bilar världens alla biltillverkare tillverkar. Störst med stor marginal är däremot en: Japanska Toyota. Det med...

Trafik

Nya kravet. Från och med halvårsskiftet måste alla nya bilar vara utrusade med en så kallad Event Data Recorder (EDR). Det som vi också...

Annons