Regeringen lutar sig mot EU för att nå klimatmålen. Regeringen och SD har kommit överens om att reduktionsplikten ska öka från 6 till 10 procent. Samtidigt valde de att fullt ut implementera handelssystemet ETS2.
Det tvingar bränsleleverantörerna som verkar i EU att inte sälja mer bränsle än EU:s ramar tillåter. Men ingen kommer att sälja mindre bränsle än efterfrågan. Därför kommer raffinaderier att blanda in allt mer biodrivmedel. Men det är så klart dyrt
Lösningen blir också handelns med utsläppsrätter. Systemet kommer rullas ut i Sverige 2027 och rättvist nog blir det konsumenterna som kommer att få betala för ETS2. Enligt en uträkning från Konjunkturinstitutet kommer ETS2 att slå mot svenska hushåll som väljer att fortsätta köra bensin- eller dieselbilar.
Det finns också två scenarier, ett lägre och ett högre pris. Enligt uträkningarna kommer utgifterna för ett genomsnittligt hushåll som har en bensin- eller dieselbil öka med 1 700 kronor per år från 2027 då ETS2 införs.
– Det är det lägre sceneriet. Det högre sceneriet visar en ökning om 4 200 kronor per år, uppger institutet för GP.
Den värsta smockan kommer drabba barnfamiljer utanför storstäderna. Barnfamiljernas nota för ETS2 kan landa på 2 700 per år, eller enligt det värsta sceneriet 6 800 kronor.
– Vi har sagt det här hela tiden. Det man gjort nu är att ha dragit ner på reduktionsplikten kraftigt och nu när ETS2 kommer blir det ett hopp upp i kostnaderna, säger Daniel Helldén är språkrör i Miljöpartiet.
– Det här är ju regeringen i ett nötskal. De mörkar vad som faktiskt är på väg. Och då ska vi ändå betänka att Romina Pourmokhtari har stått på en presskonferens och pratat om att hon var med och snodde ihop den här dealen i EU. Men man talar inte om vad den innebär. I stället får hon det att låta som att bränslepriserna kan vara låga, samtidigt som vi klarar klimatmålen. Så är det inte. Nu kommer vi att få en käftsmäll när det här går igång 2027, fortsätter Daniel Helldén.
