En ny studie från Karlstads universitet, genomförd i samarbete med Chalmers industriteknik, visar att Sverige har en betydligt högre andel påbackningsolyckor än länder som Frankrike och USA. Statistiker och trafiksäkerhetsanalytiker Khabat Amin, som även är doktorand vid Karlstads universitet, säger att ”parkeringsplatser i stadsområden är särskilt utsatta platser, där nästan hälften – 44 procent – av olyckorna inträffar.”
Studien bygger på data från Transportstyrelsens olycksdatabas STRADA och omfattar hela 21 års statistik, från 2000 till 2021.
Trots att påbackningsolyckor ofta sker vid låga hastigheter på korta sträckor är de förvånansvärt vanliga. I Sverige utgör dessa olyckor 12 procent av alla trafikolyckor med fotgängare, vilket kan jämföras med 7 procent i både Frankrike och USA.
Enligt Khabat Amin sker dessa olyckor främst på helger mellan klockan 9 och 16, oftast i dagsljus. ”Trots att personbilar är inblandade i de flesta olyckor, är det lastbilar och bussar som orsakar flest dödliga påbackningsolyckor,” säger Amin.
En oroväckande faktor är att en fjärdedel av påbackningsolyckorna involverar smitningar, där föraren och fordonet inte kan identifieras. Detta kan bero på att föraren inte är medveten om olyckan, men i vissa fall är det avsiktligt.
Äldre fotgängare, speciellt kvinnor och personer som använder hjälpmedel som rullatorer eller rullstolar, är särskilt utsatta. Även barn under 17 år drabbas, ofta på garageuppfarter. Förarna som är inblandade i påbackningsolyckor är oftast män mellan 18 och 54 år.
Förebyggande åtgärder
För att minska antalet påbackningsolyckor föreslår studien åtgärder inom flera områden. En förbättrad stadsplanering kan hjälpa, särskilt genom att utforma parkeringsplatser så att backning kan undvikas eller genom att separera fordon och fotgängare med skyddade gångvägar. Förarstödsteknik som backkameror, backsensorer och autobroms kan också vara viktiga hjälpmedel för att förhindra olyckor. En kombination av tekniska lösningar och ökad medvetenhet hos förare anses vara avgörande för att minska olyckorna.
Amin poängterar att utbildning som betonar samspelet mellan fotgängare och fordon på parkeringsplatser också kan spela en viktig roll. ”Denna studie belyser vikten av att vidta åtgärder för att förbättra säkerheten för fotgängare och minska antalet påbackningsolyckor i Sverige för att nå etappmålen för nollvisionen,” säger han.