Hej, vad letar du efter?

Krönika

Krönika: ”Bilar var något man vårdade, de hade en själ”

Det är fascinerande och samtidigt beklämmande att se hur bilindustrin har utvecklats genom åren. En gång i tiden var bilar något som man vårdade, något som var byggt med ingenjörskonst och passion. Idag har bilindustrin blivit ett löpande band av massproducerade, självkörande plåtburkar utan själ. Och vem kan vi skylla på? En armé av miljökämpar och teknikfantaster som vill att våra bilar ska vara eldrivna, självkörande och – Gud förbjude – tysta.

Det är som om hela branschen har glömt bort vad det innebär att köra en bil. Det där känslan av frihet, att höra motorn vråla när du trampar på gasen, att känna vägens vibrationer under dig. Istället har vi nu blivit förpassade till att sitta som passiva passagerare i dessa futuristiska transportkapslar. Och det är inte bara körglädjen som gått förlorad – det är också en känsla av identitet.

Förr kunde en bil säga något om sin ägare. Varje modell hade sin egen karaktär och charm. En bil från 60-talet hade en självklar elegans, en bil från 70-talet en viss råhet. Idag är bilar strömlinjeformade, anonyma och, värst av allt, fulla av elektronik som tar över det som en gång var förarens uppgift. Och vad blir nästa steg? Att vi inte ens äger våra egna bilar längre, utan hyr dem av någon gigantisk, ansiktslös bilpool?

Nej, jag saknar den tid då bilar var mer än bara ett transportmedel. De var konstverk, de var symboler för status, personlighet och frihet. Men nu, med den eviga strävan efter effektivitet och miljövänlighet, har vi offrat allt det som gjorde bilismen till en passion. Är det verkligen värt det? Vem bryr sig om en extra timme på motorvägen om vi förlorar det som gjorde bilkörning till en upplevelse? Det är en utveckling som känns mer som en tillbakagång – en trist och förutsägbar resa mot en framtid där alla bilar ser likadana ut, känns likadana och körs av datorer istället för människor.

Annons. Artikeln fortsätter efter annonsen.
Skriven av

Richard har ett stort bilintresse och gillar det som är utöver det vanliga – något som han gärna lyfter fram i sitt val av artiklar. Han har bevakat branschen i snart 10 år.

1 Comment

1 Comments

  1. henrik stenstrom

    augusti 12, 2024 at 5:23 e m

    Visst känns det så för oss entusiaster, själv vårdar jag min äldre bil och just de känslor du beskriver. Det finns miljoner entusiastbilar bevarade att njuta av.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste nytt

Trafik

En ny studie från Karlstads universitet, genomförd i samarbete med Chalmers industriteknik, visar att Sverige har en betydligt högre andel påbackningsolyckor än länder som...

Trafik

Snart kan vi lämna plånboken hemma när vi kör bil. Med allt i mobilen, nu också körkortet, kan många se fram emot ett enklare...

Fräckt

Det finns kvalitet och så finns det kvalitet när det kommer till bilar. Av de mer än en halv miljon Volvo 240 som sålts...

Facebook

Du kanske också gillar

Trafik

Nya kravet. Från och med halvårsskiftet måste alla nya bilar vara utrusade med en så kallad Event Data Recorder (EDR). Det som vi också...

Livsstil

Arnold från Youtube-kanalen AutoMotorSport har intervjuat Ronny Svensson, VD på Tjänstebilsfakta som är expert på tjänstebilar. Han talar bland annat om att det är...

Fräckt

Japans bilkultur är mångsidig men en nich sticker ut. Här finns det en kultur som älskar Volvo 240. Det handlar däremot inte om några...

Fräckt

David Gunnars från Rättvik plockade hem titeln Sveriges snyggaste bil på Custom Motor Show i helgen. Hans bil är en Chevrolet Corvair från 1962...

Annons