Hej, vad letar du efter?

Krönika

Krönika: Staten måste sluta lägga 31 skattemiljarder på bensinsubventioner

I en tid där varje skattekrona måste användas med omsorg och eftertanke för att maximera dess nytta för samhället, är det en besvärande sanning att Sveriges skattepengar strömmar till subventioner för bensin och diesel.

Dessa subventioner utgör en tung börda för svenska skattebetalare och underminerar möjligheterna till en ansvarsfull ekonomisk förvaltning. Varje år spenderar Sverige över 31 miljarder kronor på subventioner till fossila bränslen.

Dessa pengarna går till företag och privatpersoner och de som gynnas mest är de som har råd att spendera mest på bränslen. Samtidigt får de fattiga som måste vända på varenda krona betala för kalaset.

En av de största utgifterna är det lägre energiskattpriset för dieselbränsle, vilket innebär att skattebetalarna i praktiken subventionerar företag som oftast använder dieselfordon i sin vagnpark, så som högförbrukande tunga transporter. De billigare bränslena uppmuntrar dessutom till ökad bilkörning och därmed ökat slitage på vägarna, vilket också kostar ännu mer skattepengar i underhåll.

Annons. Artikeln fortsätter efter annonsen.

Vinsterna från den ökande konsumtionen av diesel och bensin stannar dessutom inte i Sverige utan går istället till utlandet och länder som Mellanöstern och Ryssland. Det är en absurd situation där skattebetalarna tvingas finansiera tvivelaktiga regimer – varesig man vill det eller ej. Det går inte att avstå genom att sluta eller minska sina inköp av bensin eller diesel eftersom beloppen dras från den hård arbetarens lön.

Medan vissa företag och privatpersoner drar nytta av skattelättnader och andra ekonomiska förmåner för sina fossila bränsleaktiviteter, lider andra samhällsgrupper av brist på offentliga resurser för välfärdsändamål. Det är en fråga om rättvisa och likabehandling som måste tas på allvar av våra beslutsfattare.

Det är dags för politikerna att prioritera behoven hos svenska medborgare och avstå från att använda deras skattepengar för att subventionera en förlegad och skadlig bränslemarknad. Det är dags att investera i en hållbar och rättvis framtid med andra alternativ i form av fordon som kan drivas av en inhemsk energiproduktion, där både vinster, investeringar och möjliga subventioner stannar inom landet och kommer till direkt nytta av samhällsmedborgarna.

Tack för mig.

Annons. Artikeln fortsätter efter annonsen.

FAKTA: Så har Sverige subventionerat fossila bränslen

2018: 29,3 miljarder kronor
2019: 32,5 miljarder kronor
2020: 26,5 miljarder kronor
2021: 26,7 miljarder kronor
2022: 28,2 miljarder kronor
2023: 31 miljarder kronor

Skriven av

Richard har ett stort bilintresse och gillar det som är utöver det vanliga – något som han gärna lyfter fram i sitt val av artiklar. Han har bevakat branschen i snart 10 år.

1 Comment

1 Comments

  1. Lars Johansson

    april 5, 2024 at 7:36 e m

    Dom som har långt till jobbet skulle vara tvungna att flytta eller byta jobb. I så fall skulle det även vara förbjudet att ha sommarstuga. Passar det inte med det ena behöver man inte det andra. På landsbygden ska man kunna bo året om.
    Att lastbilstransporter blir dyrare och alla får betala för högre transportkostnader gillar du. Allt i samhället skulle bli dyrare.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste nytt

Trafik

En ny studie från Karlstads universitet, genomförd i samarbete med Chalmers industriteknik, visar att Sverige har en betydligt högre andel påbackningsolyckor än länder som...

Trafik

Snart kan vi lämna plånboken hemma när vi kör bil. Med allt i mobilen, nu också körkortet, kan många se fram emot ett enklare...

Fräckt

Det finns kvalitet och så finns det kvalitet när det kommer till bilar. Av de mer än en halv miljon Volvo 240 som sålts...

Facebook

Du kanske också gillar

Trafik

Nya kravet. Från och med halvårsskiftet måste alla nya bilar vara utrusade med en så kallad Event Data Recorder (EDR). Det som vi också...

Livsstil

Arnold från Youtube-kanalen AutoMotorSport har intervjuat Ronny Svensson, VD på Tjänstebilsfakta som är expert på tjänstebilar. Han talar bland annat om att det är...

Fräckt

Japans bilkultur är mångsidig men en nich sticker ut. Här finns det en kultur som älskar Volvo 240. Det handlar däremot inte om några...

Fräckt

David Gunnars från Rättvik plockade hem titeln Sveriges snyggaste bil på Custom Motor Show i helgen. Hans bil är en Chevrolet Corvair från 1962...

Annons