Någonstans runt 15 000 bilar skrotas varje månad i Sverige. Vanligtvis är Volvo, följt av Volkswagen och Saab på skrotningstoppen. Statistiken visar hur det finns en tydlig utrensning av åldrande bilar och teknik.
Bland bilmodellerna som försvinner för tillfället dominerar Volvo V70, Volkswagen Golf och Saab 9-5. Det är några rediga klassiker och ikoner som helt enkelt inte håller ihop längre.
– Vi ser många bilar från början av 2010-talet, fram till 2010 som nu börjar komma in till oss. Saab och Volvo är nog de vanligaste bilarna, också en del Volkswagen, berättar en skrothandlare som Allt om bil talat med.
Bara det senaste fem år har det skrotats 191 000 bensinbilar i Sverige, under samma perod har det skrotats 125 306 dieselbilar. Strax över fem procent av alla bensin- och dieselbilar har skrotats från det totala beståndet under perioden.
De stora volymerna skrotningar visar att peak bensin och diesel är här. Bensinbilen hade sin topp 2019, och dieseln redan 2018 visar en slagnings i bilregistrets historiska arkiv.
Under de senaste åren har det sålts allt mer elbilar i Sverige, men dessa skrotas inte alls i samma utsträckning. Statistiken under de senaste fem åren visar att endast 2164 sådana har skrotats. Det är 0,5 procent av beståendet.
– Nej, vi får inte in så många elbilar. Kanske fyra eller fem i år. Det har uteslutande varit krockade elbilar. De haverar inte på samma sätt som beståendet av bensinbilar gör. De är ju inte så gamla. Vi får nog vänta 20, 25 år på elbilarna innan de kommer till oss av åldersskäl, berättar skrothandlaren.
Det finns idag 3 487 000 miljoner bensinbilar i Sverige. För fem år sedan fanns det fler än 4 501 000. Dieselbilarna har minskat från 2 529 000 till 2 426 000. För fem år sedan fanns det 22 000 elbilar i Sverige, idag är den siffran 383 000 elbilar.
Adam
september 27, 2024 at 12:38 e m
Jösses vilken dålig journalistik! Hur ska någon kunna lära sig något av den här artikeln om vi inte serveras några referenssiffror om hur många bilar som skrotats tidigare decennier? Och vem förväntar sig att nästan nya elbilar ska hamna på skroten om de inte är krockade? 10 år i branschen utan grundläggande journalistiska kunskaper …