Hej, vad letar du efter?

Fräckt

Så blir en Volvo P1800 Cyan of GT till – tar 15 månader

Skräddarbygget av en Volvo P1800 Cyan tar 12 till 15 månader från det första mötet mellan kunden och Cyan-ingenjörerna till den färdiga bilen. Följ med oss ​​när vi tar en djupgående titt på processen att bygga en Volvo P1800 Cyan of GT-specifikation för en kund i USA.

Kunden valde ett antal unika egenskaper, inklusive en djupröd exteriörfärg i kombination med en sandfärgad interiör och skräddarsydda säten, samt ytterligare lager av ljudisolering.

Motorkonfigurationen var inställd för inspirerande körbarhet med en effekt på 350 hk, kopplad till den femväxlade skräddarsydda Holinger-växellådan för utmärkt precision och känsla.

Kunden valde en kardanaxel och slutdrift enligt GT-specifikationen för ökad komfort.

Annons. Artikeln fortsätter efter annonsen.

Det första steget i skräddararbetet efter att kunden valt sina unika preferenser är att demontera donatorbilen och placera originalchassit i en fixtur där det är förstärkt med höghållfast stål. Denna process inkluderar också förberedelser för den Cyan-designade oberoende främre och bakre fjädring.

Efter färdigställandet beläggs stålchassit i en flerskikts korrosionsskyddsprocess och förberedelser görs för att det ska sammanfogas med kolfiberkroppen.

Kolfiberkroppen är bunden till stålet genom ett höghållfast lim för att fungera som en integrerad komponent som bidrar till chassistrukturens totala styvhet. Användningen av kolfiber är nyckeln för att möjliggöra låg vikt och hög lyhördhet, med bilen som bara väger 990 kilo i väntan på specifikation.

Alla aluminiumdelar, från de yttre kromdetaljerna till hjulen och frontgrillen, är bearbetade av billetaluminium för perfekt passform och funktion.

Volvos ursprungliga elledningar och komponenter är helt ersatta med ett modernt CAN-bussbaserat, PDM-kontrollerat system designat av Cyans elektronikingenjörer.

Endast en handfull delar från originalbilen återanvänds i Volvo P1800 Cyan, såsom bakljus, motorhuvsspärr, handbromsbrytare och golvet i chassit. Alla andra delar är specialtillverkade av Cyan.

Annons. Artikeln fortsätter efter annonsen.

Även om instrument, strömbrytare, huvud- och baklyktor liknar originalet, är de alla baserade på modern tillförlitlig teknik och skräddarsydda för bilen. Det betyder att även om bilen i nästan varje detalj ser ut att vara byggd på sextiotalet, kan högtalarna spela musik från en smartphone och föraren kan njuta av tillförlitligheten hos en modern bil.

Den rena och förarorienterade interiören i originalbilen har noggrant designats om med moderna material och teknik. Det breda utbudet av interiöralternativ inkluderar signaturkombinationen av mjukt läder och ull.

När bilen är färdigbyggd kan bilen hämtas vid Cyan-huvudkontoret i Göteborg, Sverige, eller transporteras till en valfri plats av kunden och få livstidssupport från teamet av Cyan-ingenjörer, var som helst i världen .

Skriven av

Richard har ett stort bilintresse och gillar det som är utöver det vanliga – något som han gärna lyfter fram i sitt val av artiklar. Han har bevakat branschen i snart 10 år.

Klicka för att kommentera

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mest lästa

Senaste nytt

Krönika

De tre bokstäverna ELV får motorentusiaster att drömma mardrömmar. Det betyder End of Vehicle Life (Slutet på en bils liv). Det är EU:s förordning...

Skandal

En man i Norge var villig att gå långt för att slippa betala sin p-bot. En onsdagseftermiddag i mars parkerade han sin elbil på...

Nyheter

Carlos Tavares som varit chef för biljätten Stellantis och 14 bilmärken avgår inatt med omedelbar verkan. Det meddelades via ett uttalande från koncernen. –...

Facebook

Du kanske också gillar

Fräckt

Japans bilkultur är mångsidig men en nich sticker ut. Här finns det en kultur som älskar Volvo 240. Det handlar däremot inte om några...

Trafik

Nya kravet. Från och med halvårsskiftet måste alla nya bilar vara utrusade med en så kallad Event Data Recorder (EDR). Det som vi också...

Fräckt

David Gunnars från Rättvik plockade hem titeln Sveriges snyggaste bil på Custom Motor Show i helgen. Hans bil är en Chevrolet Corvair från 1962...

Livsstil

Arnold från Youtube-kanalen AutoMotorSport har intervjuat Ronny Svensson, VD på Tjänstebilsfakta som är expert på tjänstebilar. Han talar bland annat om att det är...

Annons