Skräddarbygget av en Volvo P1800 Cyan tar 12 till 15 månader från det första mötet mellan kunden och Cyan-ingenjörerna till den färdiga bilen. Följ med oss när vi tar en djupgående titt på processen att bygga en Volvo P1800 Cyan of GT-specifikation för en kund i USA.
Kunden valde ett antal unika egenskaper, inklusive en djupröd exteriörfärg i kombination med en sandfärgad interiör och skräddarsydda säten, samt ytterligare lager av ljudisolering.
Motorkonfigurationen var inställd för inspirerande körbarhet med en effekt på 350 hk, kopplad till den femväxlade skräddarsydda Holinger-växellådan för utmärkt precision och känsla.
Kunden valde en kardanaxel och slutdrift enligt GT-specifikationen för ökad komfort.
Det första steget i skräddararbetet efter att kunden valt sina unika preferenser är att demontera donatorbilen och placera originalchassit i en fixtur där det är förstärkt med höghållfast stål. Denna process inkluderar också förberedelser för den Cyan-designade oberoende främre och bakre fjädring.
Efter färdigställandet beläggs stålchassit i en flerskikts korrosionsskyddsprocess och förberedelser görs för att det ska sammanfogas med kolfiberkroppen.
Kolfiberkroppen är bunden till stålet genom ett höghållfast lim för att fungera som en integrerad komponent som bidrar till chassistrukturens totala styvhet. Användningen av kolfiber är nyckeln för att möjliggöra låg vikt och hög lyhördhet, med bilen som bara väger 990 kilo i väntan på specifikation.
Alla aluminiumdelar, från de yttre kromdetaljerna till hjulen och frontgrillen, är bearbetade av billetaluminium för perfekt passform och funktion.
Volvos ursprungliga elledningar och komponenter är helt ersatta med ett modernt CAN-bussbaserat, PDM-kontrollerat system designat av Cyans elektronikingenjörer.
Endast en handfull delar från originalbilen återanvänds i Volvo P1800 Cyan, såsom bakljus, motorhuvsspärr, handbromsbrytare och golvet i chassit. Alla andra delar är specialtillverkade av Cyan.
Även om instrument, strömbrytare, huvud- och baklyktor liknar originalet, är de alla baserade på modern tillförlitlig teknik och skräddarsydda för bilen. Det betyder att även om bilen i nästan varje detalj ser ut att vara byggd på sextiotalet, kan högtalarna spela musik från en smartphone och föraren kan njuta av tillförlitligheten hos en modern bil.
Den rena och förarorienterade interiören i originalbilen har noggrant designats om med moderna material och teknik. Det breda utbudet av interiöralternativ inkluderar signaturkombinationen av mjukt läder och ull.
När bilen är färdigbyggd kan bilen hämtas vid Cyan-huvudkontoret i Göteborg, Sverige, eller transporteras till en valfri plats av kunden och få livstidssupport från teamet av Cyan-ingenjörer, var som helst i världen .