Opinionen för en kilometerskatt har i vissa politiska sammanhang blivit allt starkare, och en nyliga undersökning visar att allt fler ser en sådan skatt som en mer rättvis beskattning av den enskildes bilanvändande.
Själva syftet med en kilometerskatt skulle också bidra till att minska de onödiga resorna och i vissa fall också uppmuntra användandet av kollektivtrafik, cykel, eller samåkning.
Nu finns ett konkret förslag utformat kring en kilometerskatt som ska ge så rättvisa förutsättningar som möjligt. Ett förhållande mellan fordonsvikt, körsträcka och utsläpp kommer beaktas. Inte helt olikt dagens fordonsskatt.
Förslaget kring fordonsskatt utgår från ett grundbelopp, motsvarande fordonets vikt där kostnaden är 1 krona per 1 kg per år i grundavgift. En bil som väger 1500 kg får då betala 1500 kronor i grundavgift per år.
Som en rörlig kostnad tillkommer därefter en körsträckan som alltid, oavsett drivmedel alltid har en grundavgift på 0,10 kronor per kilometer. Tillkommer på den gör sedan ett koldioxidbelopp på 0,30 kronor per 100 gram koldioxid per kilometer för diesel respektive 0,25 kronor för bensin.
Kostnadsexempel, med en årlig körsträcka på 1500 mil
- En dieselbil (vikt 1500 kg, med WLTP 100g CO2/km) som kör 1500 mil kommer betala 1500 (vikt) + 1500 (sträcka) + 4500 (koldioxidbelopp) = 7 500 kronor per år i kilometerskatt.
- En bensinbil (vikt 1400 kg, med WLTP 70g CO2/km) som kör 1500 mil kommer betala 1400 (vikt) + 1500 (sträcka) + 2625 (koldioxidbelopp) = 5525 kronor per år i kilometerskatt.
- En elbil (vikt 2000 kg) som kör 1500 mil kommer betala 2000 (vikt) + 1500 (sträcka) = 3 500 kronor per år i kilometerskatt.
I rapporten står det att läsa: ”Införandet av kilometerskatt är en nödvändig åtgärd för att främja en mer hållbar och miljövänlig fordonsanvändning. Genom att beskatta bilanvändningen utifrån den faktiska körsträckan kan vi skapa incitament för att minska bilberoendet och övergå till mer miljövänliga transportalternativ”.
Det finns idag dock ingen politisk majoritet för att förslaget ska gå igenom. Men i det fall där opinionen vänder, så finns det nu ett färdigt förslag att tillämpa.
Reaper
april 19, 2024 at 12:31 e m
Mycket väl genomtänkt förslag må jag säga, som alltid. *Sagt med en så stor dos ironi att Emma Mærsk får köra flera vändor*.
Främja nyttjande av kollektivtrafik och alternativa färdmedel. För oss som bor där kollektivtrafiken inte finns och bilen är en nödvändighet då? Hur ska vi göra då? Betala och gå på knäna under världens högsta skattetryck.
Ska den införas ska den i så fall vara differentierad så att om man bor där kollektivtrafik inte finns så ska den vara betydligt lägre. Är man riksdagspolitiker bör den vara dubbelt så hög, minst.
Richard
oktober 10, 2024 at 8:42 f m
Tack för ditt fina stöd. Ironi.