Snart släcks 2G/3G-nätet ned och kan leda till att tusentals nya bilar får körförbud som blir svåra att häva, varnar Riksförbundet M Sverige. Utan 2G- och 3G-nät riskerar säkerhetssystem i bilarna fallera.
Övergången riskerar att drabba många svenska bilägare. Förutom rena komfortfunktioner, som exempelvis fjärrstyrd parkeringsvärmare, riskerar bilägare i förlängningen körförbud om bilens eCall-knapp för nödanrop slutar att fungera.
– Fungerar inte eCall underkänns fordonet med anmärkning utan krav på efterkontroll, varpå bilägaren har eget ansvar att snarast åtgärda bristen. Är felet kvar vid nästkommande besiktning kan det tillkomma krav på efterkontroll. Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
För bilar nyare än 1 april 2018 kan det innebära körförbud om systemet inte fungerar.
– Bilar som inte uppfyller sitt typgodkännande får inte rulla på vägarna, tillsynsansvaret för detta är Transportstyrelsens. Men det är viktigt att enskilda bilägare inte kommer i kläm. Transportstyrelsen måste kräva av biltillverkarna att bilarna uppfyller gällande trafiksäkerhetskrav, nollvisionen medger inget annat, säger Carl-Erik Stjernvall.
Oenighet råder bland biltillverkarna
Medlemsorganisationen Mobility Sweden, som representerar både biltillverkare och bilimportörer, är engagerade i frågan om uppdateringen av bilars kommunikationsteknik. Tyvärr finns det ingen enhällighet bland medlemmarna när det gäller vilka åtgärder som bör vidtas.
Skillnaderna ligger i vilka bilmärken och modeller som kan behöva uppgraderas. Vissa bilmodeller har redan kapacitet att använda 4G, medan andra inte ens är kompatibla med äldre teknologier som 2G eller 3G. Det finns också en grupp av bilmodeller som saknar tekniken för att ansluta till 4G-nätet helt och hållet.
Inom denna grupp finns också en del tillverkare som säger sig arbeta på en lösning för att uppgradera sina bilar, medan andra hävdar att de inte planerar att göra några sådana förbättringar.
Hur många bilar totalt sett är drabbade?
Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar. Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall. Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.
Vilka bilar riskerar att få körförbud?
Bilar som tagits i trafik efter den 31 mars 2018 och som har krav på funktionell eCall vid kontrollbesiktningen, men som inte är kompatibla med 4G-nätet.
Hur vet jag om min bil påverkas?
Man måste fråga biltillverkaren. Det är en svår fråga att svara på eftersom det beror på utrustningen i bilen, vilka funktioner den har som att exempelvis låsa eller låsa upp via en app eller hur systemet för eCall var utformat då bilen tillverkades.
Hela listan: Här är punkterna till problemet
Detta är alltså anledningen till att bilen kan få ett körförbudet, punkt för punk:
- Snart släcks 2G/3G-nätet ned
- Utan 2G- och 3G-nät riskerar säkerhetssystem i bilarna fallera.
- Alla bilar nyare än 1 april 2018 måste ha ett fungerar eCall
- Fungerar inte eCall underkänns fordonet med anmärkning utan krav på efterkontroll.
- Är felet kvar vid nästkommande besiktning kan det tillkomma krav på efterkontroll.
- Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg