I januari körde en sovande man sin bil på E4:an med hjälp av autopiloten aktiverad. Vittnen larmade polisen som kunde rycka ut och stoppa framfarten. Nu döms mannen för vårdslöshet i trafik.
– Det är ju såklart aldrig tillåtet att sova vid ratten, oavsett hur smart system man har i bilen, säger Björn Thunblad, samordnare för trafik region Öst, om händelsen.
När patrull kom till platsen och skulle stoppa bilen så insåg man att det stämde att mannen faktiskt inte var vaken. När polispatrullen mötte upp bilen för att försöka stoppa den låg den kvar i vänsterfilen och reagerade inte på blåljus och stoppsignaler.
Han fångades på film under färden och har själv erkänt trafikbrott.
Positiv utveckling
Björn Thunblad är positiv till utvecklingen med mer teknik i våra fordon och i förlängningen till mer automatiserade bilar.
– Att använda sig utav automatiska körsystem som adaptiv farthållare och automatiskt filhållningssystem har positiva effekter på trafiksäkerheten och återfinns i princip hos alla nyare personbilar. Men att aktivera ett helautomatiserat system där föraren inte övervakar körningen är inte förenligt med svensk lagstiftning, säger han.
Regeringen håller på att ta fram en ny förordning som ska reglera vad som gäller för användande av autopilot och liknande funktioner.
