BMW 1-serie toppar Vi Bilägares prestigefyllda AutoIndex för modellåren 2013-2016, med Sveriges nöjdaste bilägare. Trots ett högt pris imponerar modellen med sina sportiga köregenskaper och tekniska funktioner. Samtidigt varnas det för dieselmotorproblem, medan Toyota och Mercedes tar ledningen bland nyare bilmodeller.
BMW 1-serie har utsetts till bilen med Sveriges nöjdaste ägare för modellåren 2013-2016 enligt Vi Bilägares årliga konsumentundersökning AutoIndex. I denna prestigefyllda rankning, som baseras på bilägarnas egna erfarenheter och upplevelser, följdes BMW 1-serie av Volvo XC70 och BMW X3.
BMW 1-serie tog förstaplatsen med imponerande 915 poäng och blev därmed den enda modellen som fick över 900 poäng i undersökningen. Detta är en anmärkningsvärd prestation för BMW:s minsta modell.
– Modellen är dyr även som begagnad men ägarna värderar sportiga köregenskaper, låg bullernivå och bilens tekniska funktioner högre än ett lågt pris, säger Vi Bilägares konsumentreporter Klas Skarin.
Problem med dieselmotorn
Trots sin popularitet varnar Skarin för vissa problem med BMW:s tvålitersdieselmotor i 1- och 3-serien från 2015 till 2019.
– Ständiga turbobyten är fortfarande ett olöst problem på BMW:s tvålitersdiesel i 1- och 3-serien mellan 2015 och 2019. Välj bort motorn där isbildning i insugsröret deformerar vingarna inuti turbon. Ett turbobyte kostar runt 40 000 kronor hos BMW som sticker huvudet i sanden, förklarar Skarin.
Nyare Bilar – Toyota Auris och Corolla samt Mercedes EQE
Bland nyare bilar, modellåren 2017-2019, toppar Toyota Auris och Corolla listan. Dessa modeller utmärker sig för sin pålitlighet och få elektronikfel, vilket bidrar till ägarnas höga förtroende för märket.
– Toyota rankas alltid högt för sin pålitlighet med få elektronikfel som gör att ägarna har stort förtroende för märket. Satsningen på hybriddrift ger lägre förbrukning och ägarna får även bra betalt för sina begagnade bilar. Bullernivå och rostskydd ligger däremot under medelpoäng, säger Skarin.
För nästan nya bilar, modellåren 2020-2023, är det elbilen Mercedes EQE som står som klar segrare.
Utmaningar för Nissan Leaf och Renault Zoe
Däremot har två andra elbilar i en lägre prisklass, Nissan Leaf och Renault Zoe, betydligt svårare att imponera. De hamnar på några av de lägsta placeringarna både för modellåren 2013-2016 och 2017-2019.
– Batteriutvecklingen går allt snabbare vilket får dessa modeller att framstå som dinosaurier med kort räckvidd och långsam laddning. Grundproblemet är modellernas luftkylda batterier som sänker laddhastigheten. En teknik som även är sämre för batteriets livslängd jämfört med vätskekylda batterier, avslutar Skarin.
AutoIndex visar tydligt att medan vissa biltillverkare lyckas hålla sig i framkant med pålitliga och tekniskt avancerade modeller, har andra fortfarande stora utmaningar att övervinna för att vinna bilägarnas förtroende.
Listan
Bäst och sämst ägarbetyg: Modellår 2013–2016
- 1. BMW 1-serie (915 poäng)
- 2. Volvo XC70 (889)
- 3. BMW X3 (885)
- –
- 75. Nissan Leaf (750)
- 76. Citroën C3 (749)
- 77. Renault Megane (737)
Bäst och sämst ägarbetyg: Modellår 2017–2019
- 1. Toyota Auris/Corolla (900)
- 2. Audi A4 (895)
- 3. Mercedes C-klass (891)
- –
- 90. Nissan Leaf (762)
- 91. Citroën C1 (757)
- 92. Renault Zoe (736)
Bäst och sämst ägarbetyg: Modellår 2020–2023
- 1. Mercedes EQE (925)
- 2. BMW i4 (918)
- 3. BMW iX3 (909)
- –
- 148. MG Marvel R (732)
- 149. Opel Corsa-e (730)
- 150. Opel Mokka-e (728)