Trafikverket har framgångsrikt testat en unik ny lastbilsfront som Chalmers Tekniska Högskola. Krocktestet visar på 30 till 60 procent mindre intryckning av den delen av bilkupén hos den mötande personbilen som deformeras mest.
För att en personbilsförare ska kunna överleva en frontalkrock med en lastbil, behöver kupén i personbilen hållas intakt. Det är inte möjligt att garantera i dag, även för modernt utrustade bilar.
Testet har utgått ifrån en modern personbil och tung lastbil som bägge kör i den skyltade hastigheten 80 km/h. Med modern säkerhetsutrustning som autobroms beräknar Trafikverket att hastigheten kan dämpas automatiskt med 30 km/h. Vid kollisionen är fordonens hastighet 50 kilometer/timmen. Så här blev testresultatet vid kollision:
Trafikverket, Chalmers och fordonsindustrin jobbar tillsammans och ett forskningsprojekt lett av en doktorand vid Chalmers planeras för att vidareutveckla testerna med lastbilsfronten.
– Målet är att utveckla en standard för krockprov av lastbilar som kan införas i Euro NCAP:s konsumenttester år 2030. Vi vill att människorna i en personbil ska kunna överleva en frontalkrock med lastbil genom att bilkupén ska vara intakt, säger Rikard Fredriksson.