Bytte koppling för 50 000 kr – nekad garanti – ARN rättar

Temabild. Foto: Markus Spiske.

En verkstad i Stockholm vägrade att ge garanti efter att ha bytt ut en koppling för 50 000 kronor. När kunden återvände anklagades han för att ha kört fel och ombads vända sig till en annan verkstad.

En Opelägare i Stockholm bytte i juni 2022 koppling, svänghjul och slavcylinder hos Hedin Bil. Efter 16 månader och nästan 2000 mil började kopplingen krångla och mannen som vände sig till Hedin Bil blev nekad hjälp.

Hedin Bil hävdade att de inte längre var auktoriserade av Opel och därmed inte ansvariga för reklamation på reservdelar. Kunden med Opeln ansåg dock att garantin skulle gälla, ett år för arbetet och två år för reservdelen, och anmälde saken till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

– Kunden hävdar att han visste att han fick ett år på arbetet och två år på reservdelar i reklamation. Kopplingen är dessutom en slitagedel vilket gör att det finns andra garantikrav på just den.

ARN konstaterade att garantin för reservdelen gäller oavsett auktorisation och att ansvaret ligger hos Hedin Bil, som måste bevisa att felet beror på något annat än en felaktig reservdel.

– Med det sagt gäller det reservdelsgaranti och ska kunden vända sig till en auktoriserad Opelverkstad och så får den konstatera om det är några materialavvikelser. I annat fall så rör det sig om ett slitage, vilket inte är garantiberättigat.

ARN beslutade därför att Hedin Bil ska reparera kopplingen utan extra kostnad.

Relaterade nyheter