Våra bilar blir allt större, och det blir svårare att parkera. Det gör att städer ställs inför allt nyare utmaningar när det gäller stadsplanering och trafikhantering. EasyPark har jämfört storleken på de mest sålda bilarna i Sverige idag med de mest sålda bilarna i Sverige för tio år sedan.
Fenomenten kallas för bilfetma, och beskriver hur våra bilar blivit både tyngre och bredare. Nästan hälften (46 procent) av alla nya bilar som säljs idag är suvar. När EasyPark jämför storleken på bilar visar den att snittbredden ökat med 5,8 centimeter och längden med 1 cm.
– När bilarna växer riskerar det att påverka framkomligheten i våra städer för såväl bilister som fotgängare och cyklister. Det innebär en viss utmaning om bilarna blir större än befintliga parkeringsplatser. Olika städer har olika behov. Med EasyParks Insights kan vi hjälpa städer att fatta välinformerade beslut för att kunna hantera de utmaningar som de står inför, säger Gustaf Lartén, Sverigechef på EasyPark.
De större bilarna ställer kräver, främst kanske på parkeringsplatser men också när det kommer till framkomlighet. I Paris röstade invånarna tidigare i år ja till att tredubbla parkeringsavgifterna för stora bilar.
Experter föreslår att EU bör se över den tillåtna maxbredden för personbilar som idag är samma som för lastbilar, 2,55 meter. En traditionell parkeringsruta är idag 2,4 gånger 4,8 meter.
– Större bilar skapar stora utmaningar för städer och invånare. Vi på EasyPark ser att detta påverkar både parkeringsmöjligheter och trafikflöden, något säkert många svenskar som tar bilen in till stan kan bekräfta. Åtgärder som höjda avgifter för större fordon kan hjälpa, men vi tror främst på att lösa behovet med datadrivet beslutsfattande. Genom att använda insamlad data kan vi erbjuda städer en anpassad lösning, avslutar Gustaf Lartén.