Trafikverket har hävt kontraktet med entreprenören WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG och NCC Sverige AB) för etappen Korsvägen i Västlänken. Beslutet kommer efter flera års granskningar som visat på kraftiga förseningar, stora kostnadsökningar och allvarliga brister i entreprenörens arbete.
Enligt Trafikverket har kostnaderna för Korsvägen ökat med närmare 400 procent. Granskningen visar också att entreprenören på ett illojalt sätt gynnat egna och närstående bolag genom upphandlingar, samt haft höga påslag i flera led. Trafikverket menar att förtroendet därmed är förbrukat.
– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket.
Trots hävningen kvarstår målet att Västlänken ska stå färdig år 2030. Trafikverket bedömer att kostnadsprognosen nu uppgår till 49,3 miljarder kronor, där återkrav på 7,5 miljarder redan är inräknade. Hur finansieringen av de ökade kostnaderna ska lösas kommer att presenteras i förslag till Nationell Plan den 30 september.
– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg, avslutar Patrick Guné.