Nu går Volvos dieselmotor i graven efter 45 år

Efter 45 år av är det nu slut mellan Volvo och dieselkraften. Detta förhållande, som en gång stod för hälften av företagets globala försäljning mellan 2012 och 2016, tog slut igår.

Mer än nio miljoner Volvobilar med diesel har tillverkats sedan 1991, vilket är så långt tillbaka som företagets register sträcker sig. Den verkliga siffran är därför mycket högre med tanke på de 12 åren som inte är dokumenterade.

Volvo avslutade sin sista dieselmodell med en XC90 som rullade av produktionslinjen i Torslanda. Den lyxiga SUV:en kommer nu att ställas ut på World of Volvo i Göteborg. Den museala SUV:en är utrustad med en turboladdad 2,0-liters fyrcylindrig diesel från VEA (Volvo Engine Architecture)-familjen, som debuterade 2013.

Detta var den andra dieselmotorn som Volvo skapat internt i sin 97-åriga historia. Den första, som debuterade 2001, var en femcylindrig enhet som tillverkades på företagets motortillverkningsanläggning i Skövde, Sverige.

Från dieselmotor till elmotor

Fabriken har nu övergått till att tillverka elmotorer för Volvos växande sortiment av helt elektriska bilar. Volvo siktar på att vara enbart elbilsföretag år 2030. En stor förändring med tanke på att under 2010-talet såldes största delen av företagets bilar i Europa med dieselmotorer.

Tider förändras. Ordet ”grön” förknippas inte längre med dieselmotorer. Framtiden för Volvo och flera andra biltillverkare är helt elektrisk.

Relaterade nyheter