För att förbättra trafiksäkerheten och luftkvaliteten inom EU föreslår Europeiska kommissionen en omfattande översyn av reglerna för fordonsbesiktning och registrering. EU vill skärpa kraven vid kontrollbesiktning för bilar som är äldre än 10 år. Dessutom vill man införa nya tester av elbilar.
De nya besiktningsreglerna kommer bland annat kräva att äldre bilar kommer behöva besiktas oftare. Bilar äldre än 10 år måste besiktas var 12:e månad. Något som kan förenkla är att man också föreslår att det blir möjligt att besiktiga sin bil i valfritt EU-land.
Nya mätmetoder kommer ge en bättre kontroll av skadliga partiklar och kväveoxider. Något som kan slå hårt mot äldre bilar. Men exakt hur gränsvärdena kommer att bli är inte klart.
Transportstyrelsen vill ändra reglerna så att bilar i originalutförande som är tillverkade 1960 eller tidigare får besiktningsbefrielse. Däremot måste ombyggda fordon som är så gamla besiktigas regelbundet.
EU vill också införa regelbundna tester av vissa komponenter som är specifika för elbilar. Dessutom vill man kontrollera att bilarnas säkerhets- och hjälpsystem fungerar.
Tanken är också att bilar som besiktigas ska få ett elektroniskt bevis som alla länder inom EU kan läsa av.
Sammanställning
De nya reglerna omfattar:
- Ömsesidig erkännande av besiktningsintyg för bilar som tillfälligt används i ett annat EU-land.
- Besiktningar för elbilar och tester av avancerade förarassistanssystem.
- Årliga besiktningar för bilar och skåpbilar äldre än tio år.
- Utökade utsläppstester för att upptäcka fordon som släpper ut ultrafina partiklar och kväveoxider (NOx).
- Kamp mot mätarfusk, där mätarställningar ska registreras och delas mellan länder.
- Digitalisering av registrerings- och besiktningsdokument samt förenklad gränsöverskridande datadelning.