En beställd hypersportbil som aldrig levererades har nu lett till en av de mest uppmärksammade biltvister på länge. Halmstads tingsrätt dömer en svensk Koenigsegg-handlare att betala drygt 11 miljoner kronor i skadestånd till kunden Niclas Kappelin, berättar Privata Affärer.
Bakgrunden är beställningen av Koenigsegg Gemera, som presenterades på bilsalongen i Genève 2020. Niclas Kappelin var en av de allra första kunderna och skrev kontrakt på bilen till ett pris av 14,6 miljoner kronor exklusive moms. Gemera beskrevs som en unik fyrsitsig laddhybrid med extrem prestanda och en planerad produktion på högst 300 exemplar. Enligt produktionsplanen skulle Kappelin få bil nummer nio.
Som brukligt betalades tio procent i handpenning och leverans var avtalad till 2022. Men projektet försenades. Under 2023 presenterade Koenigsegg en uppdaterad version av Gemera med V8-motor, samtidigt som den tidigare drivlinan förändrades. Effekten sänktes från 1 700 till 1 400 hästkrafter och grundutförandet som Kappelin beställt ansågs av tillverkaren inte längre möjlig att leverera.
Återförsäljaren Bendt Bil ville därför häva avtalet och erbjöd i stället en Gemera V8 till ett nytt pris på cirka 23 miljoner kronor. Det accepterade inte Niclas Kappelin, som menade att bilen i allt väsentligt fortfarande var densamma som han beställt. Tvisten hamnade i domstol.
Nu ger Halmstads tingsrätt kunden rätt. Domstolen slår fast att den nuvarande Gemera i huvudsak är samma bil som den som omfattades av avtalet, trots förändringar i drivlinan. Därför anses återförsäljaren ha brutit avtalet.
Skadeståndet sätts till 8 372 400 kronor, vilket motsvarar prisskillnaden mellan kontraktspriset och marknadspriset när avtalet hävdes. Utöver detta ska bilhandlaren betala Niclas Kappelins rättegångskostnader på 1 343 849 kronor samt ränta. Totalt uppgår ersättningen till cirka 11,5 miljoner kronor.
Bendt Bil uppger att domen kommer att överklagas.








