Enligt färsk statistik från Mobility Sweden pekar trenderna på en nedgång i nyförsäljningen av personbilar, där marknaden minskar med 19 procent. Det som oroar marknadsanalytiker är den uteblivna ökningen av elbilar, trots tidigare förhoppningar om en övergång till en fossilfri fordonsflotta. Under det första kvartalet i år stagnerar marknadsandelen för elbilar på cirka 31 procent, en tydlig nedgång från helåret 2023 där andelen låg över 36 procent. Faktorer som högre räntor och ekonomisk osäkerhet påverkar även andra branscher med sällanköp.
Även om situationen på nybilsfronten verkar dyster, finns det en strimma av hopp för många av medlemsföretagen inom Motorbranschens Riksförbund (MRF). Den positiva trenden syns i försäljningen av begagnade bilar, som ökar med 8 procent under första kvartalet jämfört med föregående år.
– Vi ser en intressant trend där företag som fokuserar på begagnatmarknaden verkar ha en framgångsrik strategi”, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF. ”Samtidigt noterar vi att de återförsäljare som huvudsakligen inriktar sig på nybilsförsäljning inte delar samma positiva utveckling när det gäller begagnade bilar”.
När det gäller specifika bilmärken visar statistiken att Volvo, KIA och Toyota ökar i volym på begagnatmarknaden, medan Volkswagen minskar. Trots detta fortsätter fortfarande bensin- och dieselbilar att dominera den totala personbilsflottan på vägarna, med över 77,5 procent. Elbilar utgör endast drygt 6 procent av flottan, medan laddhybrider och elhybrider tillsammans står för knappt 12 procent av personbilarna.