Äldre bilar är livsfarliga, visar krocktest

Ett nytt krocktest från DEKRA visar tydligt hur mycket bilsäkerheten har utvecklats under de senaste decennierna. I testet jämfördes en VW Golf II från slutet av 1980-talet med en modern VW Golf VIII. Resultatet var slående: medan passagerarna i den äldre modellen hade haft små chanser att överleva en frontalkrock, skulle de i den nya modellen sannolikt klarat sig med lindriga skador.

Testet genomfördes i Neumünster enligt den metod som Euro NCAP använde fram till 2020, där bilen kör in i en barriär i 64 km/h med 40 procents överlapp. I Golf II kollapsade kupén och inträngande delar orsakade livsfarliga risker. I Golf VIII förblev kupén helt intakt, och kombinationen av krockkuddar och moderna bälteslösningar skyddade passagerarna väl.

DEKRA gjorde även jämförande körtester mellan en Golf II från 1989 och en Golf VIII från 2024. Den moderna bilen hade cirka 30 procent kortare bromssträcka och klarade undanmanövrar i högre hastighet tack vare bättre chassi, däck och elektroniska system som ESP.

Även belysningen visar på utvecklingen. Golf II hade halogenlampor som var ett steg framåt på sin tid, men dagens LED-strålkastare i Golf VIII ger betydligt bättre ljus, längre räckvidd och ökad synlighet för både förare och andra trafikanter. Bakljusen och det tredje bromsljuset bidrar också till förbättrad säkerhet.

– Testerna visar tydligt de framsteg som gjorts inom bilsäkerhet under de senaste 35 åren. Det är viktigt att den höga säkerhetsnivån bibehålls och inte får stå tillbaka för ökad digitalisering, säger Markus Egelhaaf, olycksforskare på DEKRA.

Relaterade nyheter