Bilfetma ett faktum. Större bilar orsakar problem i städerna

Fotograf: Jimmy Chan.

Våra bilar blir större och det blir en allt större utmaning för städerna när det gäller stadsplanering och trafikhantering. EasyPark har jämfört storleken på de mest sålda bilarna i Sverige idag jämfört med hur det såg ut för tio år sedan.

Resultatet visar en betydande storleksökning på både längden och bredden. Fenomenten kallas för ”bilfetma” och orsakas framför allt av suvar. Idag står suvar för nästan hälften (46 procent) av den globala bilförsäljningen.

Sammanställningen som EasyPark gjort visar att toppsäljarna 2024 på 10 år i snitt har ökat med 5,8 centimeter i bredd och 1 centimeter på längdn. Enligt den europeiska organisationen Transport and Environment (T&E) märks trenden över hela kontinenten. T&E menar att bilar i Europa växer på bredden med i genomsnitt 1 cm vartannat år.

– När bilarna växer riskerar det att påverka framkomligheten i våra städer för såväl bilister som fotgängare och cyklister. Det innebär en viss utmaning om bilarna blir större än befintliga parkeringsplatser. Olika städer har olika behov. Med EasyParks Insights kan vi hjälpa städer att fatta välinformerade beslut för att kunna hantera de utmaningar som de står inför, säger Gustaf Lartén, Sverigechef på EasyPark.

Bilarna blir allt större, vilket skapar problem med parkering, framkomlighet och hur städer planeras. För att hantera detta har flera städer börjat införa eller överväga olika åtgärder.

I Paris röstade invånarna tidigare i år för att tredubbla parkeringsavgiften för stora bilar. Samtidigt menar vissa experter att EU borde se över dagens regler för hur breda personbilar får vara. Just nu är gränsen 255 cm vilket är samma som för lastbilar. En del föreslår också att parkeringsplatser ska behålla sin nuvarande storlek på 2,4 x 4,8 meter som ett sätt att bromsa utvecklingen mot allt större bilar.

– Större bilar skapar stora utmaningar för städer och invånare. Vi på EasyPark ser att detta påverkar både parkeringsmöjligheter och trafikflöden, något säkert många svenskar som tar bilen in till stan kan bekräfta. Åtgärder som höjda avgifter för större fordon kan hjälpa, men vi tror främst på att lösa behovet med datadrivet beslutsfattande. Genom att använda insamlad data kan vi erbjuda städer en anpassad lösning, säger Gustaf Lartén.

Relaterade nyheter