Volvo Cars blir första biltillverkare att teckna ett leveransavtal med SSAB för återvunnet stål med nära nollutsläpp, som ska börja användas i serieproduktion från 2025. Det återvunna stålet kommer att användas i utvalda komponenter i kommande elbilar, bland annat den nya SUV-modellen EX60, och uppfyller samma krav på styrka och säkerhet som konventionellt stål.
Avtalet är en förlängning av ett långsiktigt samarbete mellan Volvo Cars och SSAB med målet att främja en mer hållbar och cirkulär stålproduktion. Volvo kommer även att bidra till ett slutet kretslopp genom att sälja vidare sitt eget stålskrot.
– En av de största källorna till koldioxidutsläpp i vår produktionsprocess är det stål vi använder för att bygga våra bilar, som i genomsnitt står för 25 procent av alla materialrelaterade utsläpp för en ny Volvobil, säger Francesca Gamboni, Chief Supply Chain and Manufacturing Officer på Volvo Cars. Vi arbetar för att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser till 2040, och att minska stålrelaterade utsläpp har verkligen potential att flytta nålen.
SSAB:s återvunna stål produceras med nästan 100 procent återvunnet innehåll och genererar nästintill inga utsläpp i tillverkningsprocessen, enligt företaget själva. Det nya avtalet bidrar både till Volvo Cars klimatmål och till målet att använda i genomsnitt 30 procent återvunnet material i hela fordonsflottan senast 2030.
– Stål är ett viktigt material för att säkerställa våra produkters säkerhet, styrka och hållbarhet och traditionellt sett bidrar det i betydande grad till våra koldioxidutsläpp, säger Francesca Gamboni. Genom att teckna detta avtal har vi tagit ett viktigt steg för att minska påverkan på miljön och öka medvetenheten om att använda återvunnet material inom vårt leverantörsnätverk.
Volvo Cars har som ambition att minska koldioxidutsläppen per bil med 65–75 procent till 2030 jämfört med 2018 och att från samma år lansera modeller som innehåller minst 35 procent återvunnet eller biobaserat innehåll.