Privatleasing har de senaste åren blivit en allt mer populär lösning för privatpersoner som vill ha tillgång till en bil utan att äga den. Men med den nuvarande höga räntan har månadskostnaderna för privatleasing ökat, vilket har lett till en uppgång i antalet tvister och anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). En av de största återförsäljarna, Hedin Bil, har också blivit ifrågasatt för att fakturera kunder för olika kostnader vid återlämning av bilen, trots att detta strider mot avtalet. Först efter granskning från M Sverige har företaget ändrat sin praxis.
M Sverige varnar leasingtagare att vara vaksamma.
Riksförbundet M Sverige uppmanar alla som privatleasar att noggrant övervaka att avtalsvillkoren följs, särskilt när det är dags att återlämna bilen.
– Vid privatleasing gäller i princip bara avtalet och alla parter måste följa det. Trots att man enligt avtalet inte får göra det, har vi fått rapporter om återförsäljare som fakturerar kunden för vad man menar är slitage, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
Avtalet är nyckeln
I ett privatleasingavtal finns tre parter inblandade: hyrestagaren, uthyraren och återförsäljaren. Vid återlämning kan hyresgivaren komma med krav på att kunden ska betala för onormalt slitage, vilket avtalet tillåter. Men i vissa fall har återförsäljaren, som Hedin Bil, fakturerat kunden direkt, något som strider mot avtalet.
– Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats. Det är jobbigt för den som privatleasar att kämpa emot, man förutsätter att företagen följer villkoren man själva bestämt ska gälla, men så är inte alltid fallet, förklarar Carl-Erik Stjernvall.
Dubbla roller skapar problem
Hedin Bil fungerar både som generalagent och återförsäljare för flera bilmärken, vilket skapar en unik situation där återförsäljaren inte kan förhandla kostnader med generalagenten eftersom de är samma entitet. Detta har lett till att Hedin Bil har kunnat kräva vissa kostnader från kunderna på ett sätt som strider mot avtalet.
– Det är vårt intryck att återförsäljare i Hedin-gruppen verkar vilja ställa i ordning bilen inför kommande försäljning på leasingtagarens bekostnad, det är den typen av ärenden vi möter i vår rådgivning, säger Carl-Erik Stjernvall.
Ett mejl avslöjar praxis
I ett mejl till en kund bekräftade Hedin Bil att de fakturerar kunden direkt för återlämning av bilen, trots att detta strider mot avtalet. Detta förfarande har lett till att kunder har fått betala för tekniska brister som borde ha täcks av garantin.
Privatleasing kan vara en bekväm lösning, men det är viktigt att vara medveten om avtalsvillkoren och att hålla återförsäljare som Hedin Bil ansvariga för att följa dessa. M Sverige fortsätter att bistå leasingtagare i deras tvister för att säkerställa att rättvisa och avtalets villkor upprätthålls.
M Sveriges råd
Vet man med sig att man tvingats betala direkt till återförsäljaren när man lämnade sin leasingbil ska man dubbelkolla sitt avtal. Om det står att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” vid återlämningen, och inte återförsäljaren, har man blivit lurad.
- Klaga först till företaget som du har betalat till.
- Får du inte gehör för ditt klagomål – vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
- Till ARN kan du anmäla om kostnaderna eller det onormala slitaget är oskäligt eller felaktigt.
Gör gärna också en anmälan till Konsumentverket om att avtalet som ingåtts inte har följts.