Bugatti har nu byggt det allra sista exemplaret av Bolide, och därmed avslutas ett av märkets mest kompromisslösa projekt. Den extremt banfokuserade modellen har från starten varit ett bevis på Bugattis vilja att tänja på gränserna för ingenjörskonst och hantverk. Med slutmonteringen klar i Molsheim blickar företaget tillbaka på en utvecklingsresa som sträcker sig tillbaka till 2021.
Ambitionen var att skapa en bil som förenar renodlad prestanda med Bugattis tradition av kvalitet och elegans. Chief Technology Officer Emilio Scervo sammanfattar utmaningen:
– Vi utvecklade Bolide som ett projekt som krävde en mycket hög nivå av prestanda. Idén att vara en perfekt bankörningsbil för både gentlemen drivers och professionella förare är inte lätt att översätta till köregenskaper, men det är avgörande för vad som gör en Bugatti.

När prototyperna stod klara testades Bolide på legendariska banor, bland annat vid Le Mans 2023 där Bugatti Pilote Officiel Andy Wallace nådde 350 kilometer i timmen på raksträckan. Efter detta fortsatte testprogrammet i intensiv takt med långa dagar och minutiöst planerade körpass för att säkerställa att varje komponent höll Bugattis nivå.
Även produktionskvaliteten var central. President Christophe Piochon beskriver målsättningen: ”
– Vi ville skapa en bil som presterar på racerbana men som också hör hemma i världens finaste samlingar. Därför lade vi extraordinär uppmärksamhet vid varje detalj, från lackering till interiör.
Det sista exemplaret är byggt för en trogen samlare och har en färgsättning inspirerad av hans egen Type 35, komplett med klassiska blå toner som speglar Bugattis tävlingsarv. Den särskilda specifikationen med Black Blue, Special Blue Lyonnais och Lake Blue Alcantara gör bilen till ett personligt avslut på projektet.
Med 40 tillverkade exemplar avslutar Bugatti nu Bolide-programmet. Den sista bilen knyter samman mer än tre års utveckling och över ett sekel av ingenjörskonst – ett modernt hypercar-kapitel som för arvet från Type 35 vidare in i framtiden.








