Svenskarna vill ha bilfria gator, men inte förlora parkeringen

En majoritet av svenska är positiva till bilfria gator, men samtidigt finns det att ökat motstånd till att parkeringsplatserna försvinner i innerstäderna. Det visar en ny Sifo-undersökning på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil.

Omvandlingen av Sveriges storstäder fortsätter i sommar. I Göteborg utreds ett bilfritt område innanför Vallgraven och i Malmö har biltrafik delvis förbjudits på Bergsgatan.

I Stockholm skulle ett totalförbud mot bensin- och dieselbilar, miljözon 3, ha införts i de centrala delarna av staden redan i slutet av förra året, bland annat på Kungsgatan och Sveavägen. Miljözonen har dock satts på paus efter att Länsstyrelsen nu har sagt nej till förslaget. En överklaga pågår dock.

Däremot kommer flera delar av Södermalm att få en så kallad stadsmiljözon där biltrafik förbjuds i sommar.

En del av åtstramningarna mot bilar i storstäderna är välkomna, visar Kvdbils undersökning. Nära två av tre (62 %) tycker att det är en bra idé med bilfria gator. Nästan lika många som för två år sedan (68 %). Samtidigt möter andra åtgärder motstånd:

    • Knappt var fjärde (23 %) tycker att det är en bra idé att ersätta parkeringsplatser med cykel- eller gångbanor – en tydlig minskning från 31 procent förra året.
    • Fyra av fem (81 %) är negativa till att minska antalet parkeringsplatser.
    • I storstäderna har stödet för färre parkeringsplatser minskat kraftigt: från 18 procent till 12 procent på bara två år.

    – Det är tydligt att många gillar tanken på bilfria zoner – så länge det inte påverkar möjligheten att parkera. När parkeringsplatserna blir färre upplever fler praktiska problem i vardagen, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

    Andel som svarat ”bra” på frågan: Vad tycker du om följande åtgärder för att minska biltrafiken?

    Relaterade nyheter