Volvo Cars presenterade nu under morgonen sin kvartalsrapport. Det var väl inte direkt en bra rapport vilket också kanske ger lite klarhet i varför den tidigare VD:n Jim Rowan fick avgå. Nu är ju Håkan Samuelsson tillbaka med uppdraget att peta biltillverkaren i rätt riktning.
Volvo Cars redovisar ett rörelseresultat (EBIT) på 1,9 miljarder SEK för Q1 2025, påverkat av lagerminskningar, negativa valutaeffekter och en utmanande omvärld. För att stärka lönsamheten har företaget lanserat en kostnads- och kassaflödesplan på 18 miljarder SEK, där effekterna främst syns 2026.
Planen omfattar åtgärder för att minska rörliga och indirekta kostnader samt investeringar. Personalneddragningar väntas, med mer information senare.
Företagets första prioritet blir att fokusera på marknaderna i USA och Kina. I Kina kommer man att anpassa sig fortare till den snabbt föränderliga bilsektorn och kundernas krav, och företaget ser över möjligheten att ge marknaden ett större operativt ansvar.
– Fordonsindustrin befinner sig i en mycket svår period med utmaningar som den aldrig tidigare har upplevt. Under de senaste veckorna har jag tillsammans med ledningsgruppen och andra kollegor utarbetat en plan för att göra företaget starkare och mer motståndskraftigt. Vår strategi är tydlig, men vi måste bli bättre på att leverera resultat. Med tanke på turbulensen på marknaden behöver vi förbättra vår kassaflödesgenerering ytterligare och sänka våra kostnader. Även om mycket arbete återstår är vår riktning framåt fokuserad på tre områden: lönsamhet, elektrifiering och regionalisering, säger Volvo Cars VD Håkan Samuelsson.
Volvo Cars står fast vid ambitionen att bli ett helt elektriskt bilföretag. Det är det snabbast växande segmentet och företaget är ledande i denna omställning. 43 procent av alla Volvobilar som såldes under första kvartalet var elektrifierade, och nästan en femtedel av hela försäljningen var helt elektriska bilar.